Cholesterol - nepřítel nejen našeho srdce

24.01.2015 19:42

Pokud je v normě, je nezbytný pro řádné fungování organismu, pokud máme cholesterolu nadbytek, je příčinou mnoha nebezpečných onemocnění současné civilizace. Ukládá se v cévách v podobě tukových usazenin, čímž dochází ke zúžení, a to způsobuje ochromení srdeční činnosti (infarkt), sklerotické změny, poruchy krevního oběhu a předčasné stárnutí organismu. Je konstantní součástí metabolismu. Nachází se v játrech, mozku, krvi, tukových a nervových tkáních, mase a žloutcích.

Optimální hodnota 150-180mg/100ml. Podle medicíny by neměla správná koncentrace cholesterolu v krvi překročit 250mg/100ml a pokud se hladina v krevní plazmě překračuje, začne se rozvíjet kornatění věnčitých tepen, což vede až k úmrtí.

Cholesterol, který organismus potřebuje, si ze 2/3 vytváří sám, zbytek získává z potravin, proto je důležité dodržovat pravidla racionální výživy. Při příjmu nadměrného množství nasycených živočišných tuků se zbrzdí aktivita bílkovinných receptorů jater, čímž játra ztrácejí svou schopnost odebírat nadbytek cholesterolu.

Jak předcházet nadbytku cholesterolu?
  • jíst hodně zeleniny - cibule, česnek, petrželová nať, kopr, zelí, dýně...
  • denní příjem tuků pouze 30%, přičemž 2/3 tuky rostlinného původu a zbytek živočišného
  • ovoce s nízkým obsahem cukru, naopak s vytamíne C, vlákninou a pektinem (jablka, angrešt, rybíz, jahody, maliny, ostružiny, borůvky)
  • nahradit rafinovaný cukr minimálním množstvím medu
  • omezit sůl
  • jíst tmavé pečivo
  • hlídat si hmotnost - pozor na nadváhu
  • sportovat (chůze)

Vitami C normalizuje metabolismus cholesterolu. Snižuje ho, pokud je příliš vysoký a zvyšuje, je-li příliš nízký.

POZOR na!
  • konzumaci vydatných jídel
  • kávu
  • nikotin
  • stres

 

Michaela Hrtoňová